Tym razem poprosiliśmy psychologów, którzy z wieeeelkim zamiłowaniem
uczęszczają na nasze zajęcia, ze swoją Pociechą o ich opinie. Jak oni to
widzą, i co zaobserwowali u swojego dziecka.
SŁOWA ZACHWYTU - Ile on ma lat? To niesamowite ! Gdzie się tak nauczył pływać? Fantastycznie!!!
Takie mniej więcej słowa zachwytu usłyszeliśmy pół roku temu będąc na
basenie termalnym w Zakopanem, od osób które obserwowały co wyprawia w
wodzie nasz syn. Wspinał się na brzeg basenu a potem skakał do wody bez
żadnego lęku by po skoku przepłynąć kilkanaście metrów. Miał wtedy dwa
lata i siedem miesięcy. Nie ukrywamy, że byliśmy dumni jako rodzice
słysząc takie słowa. Od tego czasu minęło ponad pół roku a Radek pływa
jeszcze lepiej. Zdarzyło mu się ostatnio przepłynąć szerokość basenu w
jednym z hoteli w Wiśle, a ma zaledwie trzy i pół roku.
DUMA RODZICÓW Duma rodzica z tego co potrafią jego dzieci to jedna
strona medalu. Patrzymy jednak na osiągnięcia syna także od strony
zawodowej. Pracując jako psycholodzy zdajemy sobie sprawę jak ważny dla
dziecka jest prawidłowy rozwój psychofizyczny. „Pływanie Szkrabów” w ogromnym stopniu wpływa na kształtowanie tego rozwoju.
MĄDRE DZIECKO
Kontakt z wodą, zorganizowana forma zajęć z wykorzystaniem dużej ilości
rekwizytów w formie kolorowych zabawek, praca w grupie rówieśników przy
udziale rodziców – to wszystko korzystnie wpływa na rozwój układu
nerwowego dziecka ponieważ jest on „bombardowany” dużą ilością różnego
rodzaju bodźców. Badania naukowe pokazują, iż dzieci wychowujące się w
„bogatszym” w bodźce środowisku charakteryzują się wyższym poziomem
inteligencji. A kto nie chce mieć mądrego dziecka?
ĆWICZENIA A RADZENIE SOBIE W ŻYCIU I ŚWIECIE
Wyniki badań dowodzą również, że uprawianie ćwiczeń – a pływanie to
jedna z najlepszych form – wpływa pozytywnie na liczne zmienne
psychologiczne, podnosi samoocenę, zmniejsza lęk, depresję, poprawia
pamięć i koncentrację.
DZIECKO ZARADNE ŻYCIOWO
W jaki sposób? Dziecko ucząc się pływać zdobywa nowe umiejętności, uczy
się systematyczności oraz przestrzegania reguł obowiązujących podczas
nauki a ponadto jest w bliskim kontakcie z rodzicem. W efekcie rozwija
własne kompetencje, zaufanie oraz uczy się jasnych reguł funkcjonowania.
W przyszłości może to procentować zdolnościami samokontroli i
samoregulacji szczególnie w obszarze emocji.
INTELIGENCJA I ZARADNOŚĆ EMOCJONALNA
Dziecko ma szanse lepiej kontrolować i radzić sobie z takimi emocjami
jak złość, wstyd czy zażenowanie a co za tym idzie lepiej funkcjonować w
relacjach z innymi ludźmi.
ODWAGA I PODEJMOWANIE WYZWAŃ
Wreszcie, im wcześniej maluch będzie miał kontakt z wodą tym lepiej
będzie radził sobie z lękiem, w tym z lękiem przed wodą. Mieliśmy okazję
obserwować jak o wiele starsze dzieci, stały na brzegu płacząc bo bały
się wejść do wody, gdy w tym czasie nasz syn skakał raz za razem bez żadnych oporów. Forma nauki jaką przyjęło „Pływanie Szkrabów” sprzyja ponadto innemu spostrzeganiu świata przez dziecko.
POCZUCIE WŁASNIEJ WARTOŚCI
W miarę zdobywania kolejnych umiejętności pływackich kształtuje ono w
sobie pierwsze przekonania, że trudności da się pokonać, a co za tym
idzie wzrasta u niego poczucie własnej skuteczności. W związku z tym
zaczyna spostrzegać świat nie jako zagrożenie ale jako wyzwanie. Wzrost
poczucia skuteczności – co zaobserwowałem u mojego syna – owocuje z
kolei wzrostem poczucia własnej wartości.
ZDROWE NAWYKI (CZYLI CZYM SKORUPKA ZA M L
Jednocześnie poprzez systematyczną pracę, która w tym przypadku
przybiera formę zabawy, dziecko kształtuje u siebie zdrowe nawyki np.
wykorzystania wolnego czasu, aktywnego trybu życia, konstruktywnego
rozładowania emocji itp., czyli uczy się wielu elementów zdrowego stylu
życia. W przyszłości może to zapobiegać wielu zaburzeniom typu: otyłość,
zaburzeniom zachowania czy emocji a także uzależnieniom ( np. coraz
częściej pojawiającemu się wśród dzieci i młodzieży uzależnieniu od
internetu, będącego efektem spędzania wolnego czasu przed komputerem),
stając się wartościowym elementem profilaktyki zdrowia psychicznego.
Ponadto, pływanie równoważy negatywne skutki stresu i może zabezpieczyć
organizm przed chorobami będącymi jego następstwem.
SPOJRZENIE CAŁOŚCIOWE
Można również spojrzeć na kwestię nauki pływania u dzieci przez pryzmat
biopsychospołecznego modelu zdrowia, który stanowi jedno z
najistotniejszych podejść dla psychologii zdrowia. Ów model oparty jest
na ogólnej teorii systemów. Zgodnie z jej podstawowym założeniem,
wszystkie systemy są częścią innych systemów. Na przykład organizm
składa się z tkanek, tkanki z komórek, komórki z cząsteczek, cząsteczki z
atomów itd. Innymi słowy nic nie istnieje w izolacji. Człowiek to także
zbiór systemów: fizycznego, psychicznego, duchowego i systemu relacji
społecznych. Teoria systemów kładzie nacisk na fakt, że interwencje na
jednym poziomie danego systemu mogą mieć konsekwencje na innych jego
poziomach. Zgodnie z tym rozwój fizyczny – w tym wypadku poprzez naukę
pływania – rozwija dziecko zarówno pod kątem psychicznym ale także
rozwija jego umiejętności społeczne.
Reasumując możemy stwierdzić jednoznacznie, iż nauka poprzez pływanie
bardzo korzystnie wpływa na rozwój dziecka zarówno pod katem fizycznym,
psychicznym ale także pod kątem budowania prawidłowych relacji
społecznych. Jako psycholodzy gorąco polecamy rodzicom taką formę
aktywności ich pociech. Razem z synem uczęszczamy na zajęcia „Pływania Szkrabów” od czwartego miesiąca jego życia. Minęły więc ponad trzy lata a kolejne przed nami.
Rodzice Radka:
Joanna Saj – psycholog
Mirosław Saj – psycholog
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz