Wpływ pływania w wieku niemowlęcym na kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach.

Wpływ pływania w wieku niemowlęcym na kompleksowy rozwój dziecka   na wszystkich poziomach.
Wart przytoczenia w całości ze względu na przejrzystość i usystematyzowaną formę oraz przekrojowość jest artykuł mgr rehabilitacji ruchowej Pawła Górskiego
Zajęcia na pływalni dla małych dzieci to przede wszystkim doświadczenie przebywania w środowisku wolnym od siły ciężkości wpływającej na ich ruch, (to oswajanie się z fizycznym działaniem wody) (zjawiskiem wyporności, temperatury, jej ciężaru), a także jest to nauka unoszenia się na powierzchni. Wskazaniem do zajęć w wodzie jest potrzeba ciągłej stymulacji rozwoju psychoruchowego dziecka poprzez całkowitą zmianę środowiska, w którym ono przebywa na co dzień, a co za tym idzie bardzo silne i zróżnicowane bodźcowanie (czyli stymulowanie szybkiego i sprawnego rozwoju za sprawą aktywności jaką jest pływanie niemowląt).

W wodzie dziecko doznaje podobnych wrażeń zmysłowych jak w życiu płodowym, jednak integracja zmysłów z ruchem jest już inna, dojrzalsza, bardziej złożona.
W zależności od wieku i umiejętności, dziecko w czasie zajęć w wodzie (pływanie niemowląt        i małych dzieci) reaguje prawidłowymi reakcjami prostowania, kontroli głowy, reakcjami równoważnymi. Woda wymusza na dziecku naprzemienność ruchów ramion i nóg, a trudniejsze ewolucje np. obroty, doskonalą reakcje przenoszenia aktywności z głowy na tułów i z tułowia na głowę.
Warto zaznaczyć, że pływanie niemowląt i małych dzieci (zajęcia w wodzie) są doskonałym uzupełnieniem terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, dotyczy to niemowląt z asymetrią funkcjonalną oraz dzieci z zaburzeniami napięcia mięśniowego, szczególnie dzieci z podwyższonym napięciem mięśniowym. W tych wypadkach ważne jest, aby zajęcia prowadzone były przez terapeutę lub zostały poprzedzone odpowiednim instruktażem. (W tym zakresie pływanie niemowląt to już nie jest zwykłe pływanie niemowląt – zabawa dla zabawy i aktywności. Pływanie niemowląt staje się wówczas świadomym i programowanym procesem mającym na celu usprawnienie dziecka. Rehabilitacja w wodzie oparta jest w szkole PŁYWANIE SZKRABÓW o metodologię i zamysł metody pływania dla osób niepełnosprawnych Halliwick, potocznie nazywaną: REHABILITACJA W WODZIE METODĄ HALLIWICK.
Zajęcia w wodzie – pływanie niemowląt - integrują kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach:
fizycznym, intelektualnym, społecznym, psychicznym.
Rozwój fizyczny
Środowisko wodne daje możliwość ruchu wolnego od działania siły ciężkości, jest czynnikiem odciążającym pracę mięśni, kości i stawów. Woda stymuluje bezpośrednio- poprzez receptory znajdujące się na ciele oraz pośrednio - poprzez receptory znajdujące się w ciele dziecka. Dzięki temu dziecko wspomaga budowę mapy swojego ciała i usprawnia zmysł równowagi integrując go z dowolnymi ruchami. Wszystko to usprawnia płynność i plastyczność ruchów dziecka, a także doskonali koordynację ruchową. Ponadto pływanie niemowląt wpływa na to jak dziecko korzysta z umiejętności swojego ciała od kontroli głowy, po chód i bieganie. Stymuluje nie tylko ich pojawienie się, ale sprawia, że jakość tych umiejętności jest bardzo dobra. Dziecko przenosi bowiem swoją aktywność ze środowiska wodnego do warunków pełnego działania siły ciężkości, zachowując pamięć tej aktywności i prawidłową koordynację nerwowo-mięśniową. Właściwości fizyczne wody (głównie ciężar oraz temperatura) bardzo dobrze stymulują do wysiłku i pracy układ krążeniowo-oddechowy niemowlęcia. Podczas ćwiczeń z zakresu aktywności jaką jest pływanie niemowląt i małych dzieci wzmacniają się mięśnie oddechowe, a oddech staje się dłuższy i głębszy, co poprawia wymianę tlenu na poziomie komórkowym. Aktywizacja układu mięśniowego polega na lepszej stabilizacji tułowia przez co aktywność kończyn górnych i dolnych jest dużo większa. Woda dla układu kostno-stawowego jest czynnikiem stymulującym do wzrostu co zapewnia harmonijny i proporcjonalny przyrost ciała. Środowisko wodne – a więc i pływanie niemowląt jednocześnie daje odciążenie i opór. Praca mięśni, stawów i kości w warunkach obciążenia stymuluje je naturalnie do zwiększenia masy, długości i objętości.
Rozwój psychiczny
Środowisko wodne wymaga od dziecka umiejętności pokonywania trudnych sytuacji związanych ze stresem, nowym doświadczeniem i zmęczeniem, które nasilają się w czasie zajęć. Dziecko oswaja się z sukcesami i porażkami związanymi z trudem uczenia się i utrwalania nowych umiejętności. Mobilizacja w trakcie i kompensacja po zajęciach w wodzie sprawiają, że dziecko jest silniejsze, bardziej otwarte i łatwiej podejmuje próby odkrywania nowego świata. Te wszystkie sytuacje zapewnione poprzez pływanie niemowląt i małych dzieci pomagają dziecku w zdobywaniu zdolności adaptacyjnych do zmieniających się bodźców psychicznych i emocjonalnych.
Rozwój społeczny
Zajęcia w wodzie (zarówna zabawa jak i nauka pływania dla niemowląt i małych dzieci pozwalają zarówno dzieciom jak i rodzicom odkryć nowe wzajemne relacje. Dziecko obdarowuje rodziców całkowitym zaufaniem dostając poczucie bezpieczeństwa. Rodzice zaś po raz kolejny przekonują się jak wiele od nich zależy i jak dużo mogą dziecku ofiarować. Nauka pływania dla niemowląt i małych dzieci to świetna zabawa w wodzie. Jest doskonałym relaksem dla jednych i dla drugich. Wreszcie, w czasie zajęć grupowych, maluchy zaczynają sobie uświadamiać obecność innych małych istot i wchodzić z nimi w bardzo proste relacje. Tym sposobem nauka pływania dla niemowląt i małych dzieci to obok wymienionych zalet pierwsza okazja do przebywania w grupie – społeczeństwie.
Przeciwwskazania
Pływanie niemowląt – nauka pływania dla niemowląt i małych dzieci bywa czasem niewskazana.
Należy słuchać i obserwować dziecko, to naturalny proces, złe samopoczucie dziecka jest dla nas sygnałem ostrzegawczym, że tego dnia nie korzystamy z przyjemności pływania. Nie wchodzimy do wody przy katarze, zapaleniu oskrzeli, przy ostrych infekcjach dróg oddechowych, przy chorobach układu moczowego i pokarmowego. Przeciwwskazaniem jest także stan zapalny ucha środkowego, nasilony refluks żołądkowo-przełykowy, oszczędzamy dziecko także wtedy kiedy ulewa. Patrzymy zawsze na skórę, przerwanie ciągłości i jakiekolwiek jej choroby nie pozwalają na wejście do wody. Dobrze jest pierwszą wizytę na basenie skonsultować z lekarzem pediatrą. [49]
Należy jednak uważać aby „nie wylać dziecka z kąpielą” (czasem nadmierna troska rodzica może spowodować niewłaściwą ocenę sytuacji). Warto w tej kwestii zasięgnąć opinii instruktorów prowadzących dla których, nauka pływania niemowląt i małych dzieci, oraz wszelkie kwestie z tym związane to chleb powszedni. W razie dalszych wątpliwości należy zasięgnąć opinii lekarza.

FRAGMENT PRACY MAGISTERSKIEJ
"OCENA EFEKTÓW PŁYWANIA U DZIECI W OKRESIE NIEMOWLĘCYM I PONIEMOWLĘCYM W ŚWIETLE OPINII RODZICÓW"
 
Autor mgr fizjoterapii Adam Kin
instruktor SZKOŁY PŁYWANIA
PŁYWANIE SZKRABÓW
aktywności określanej jak pływanie niemowląt

Aby dowiedzieć się więcej nt. działalności szkoły pływania PŁYWANIE SZKRABÓW – NAUKA PŁYWANIA DLA NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI KLIKNIJ W LINK http://plywanieszkrabow.pl/index.php?option=com_content&view=category&id=4&Itemid=20
Lub wpisz do wyszukiwarki aby wyszukać: nauka pływania dla niemowląt i małych dzieci i jedno z miast (Radlin, Pawłowice, Skoczów, Gorzyce, Dąbrowa Górnicza, Jastrzębie Zdrój, Żory, Rybnik, Cieszyn, Bielsko - Biała).
Lub prościej:
Pływanie niemowląt Radlin, Pływanie niemowląt Rybnik, Pływanie niemowląt Pawłowice, Pływanie niemowląt Skoczów, Pływanie niemowląt Cieszyn, Pływanie niemowląt Żory, Pływanie niemowląt Wodzisław Śląski



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Odpowiedz "Wpływ pływania w wieku niemowlęcym na kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach."

Prześlij komentarz